Kihívás teljesítve! Több mint 12 ezren tették próbára tudásukat az idén harmadik alkalommal országosan meghirdetett és nyereményjátékkal egybekötött Szép Mentés! teszten. A felmérés célja ezúttal is a lakosság mentéssel kapcsolatos ismereteinek fejlesztése volt. Mert mentőre mindig, mindenhol szüksége lehet valakinek.
Vajon hogyan vizsgázott a lakosság 2022-ben a mentésismeretekből?
Lassan de biztosan: növekedett a METI értéke
A Mentésügyi Tájékozottsági Index, vagyis a MeTi az összes teljesítményt összefoglaló mutatóval értékeli a teszt eredményét. Idén a 10 kérdésből a kitöltők átlagosan 8,7 kérdésre válaszoltak helyesen Alapítványunk nem reprezentatív felmérésén. Így 2022-ben a Mentésügyi Tájékozottsági Index, vagyis a MeTI értéke 8,7 lett.
Ez minimálisan magasabb érték a tavalyinál, ami örömteli. Ugyanakkor az is világosan látszik, hogy még mindig vannak olyan témák, melyek pontosításra szorulnak.
Kezdjük az alapoknál: kit hívjunk, ha baj van?
A magyarországi segélyhívószám a 112, ez köztudott – gondolhatnánk. A válaszadók döntő többsége (93%-a) tudta is, hogy baj esetén ezt a telefonszámot kell hívni, 2 százalékponttal többen, mint a tavalyi felmérésen. Ugyanakkor a kitöltők közül minden 10. továbbra is a 107-es hívószámot tekintette helyesnek – tévesen.
Mentés szükségessége esetén bárki – állampolgárságtól és egészségbiztosítási jogviszonytól függetlenül hívhat mentőt Magyarországon – hangzik a helyes válasz arra a kérdésre, miszerint Ki és mikor jogosult mentőt hívni? Idén 96%-a a kitöltőknek válaszolt helyesen.
Továbbra is magabiztos tudást tükröz a valótlan bejelentésekre vonatkozó kérdésünk, miszerint szabálysértést követ-e el az, aki valótlan bejelentés miatt hívja a 112-t? A helyes válasz: igen, mégpedig pénzbírsággal büntethető. A válaszadók 98%-a tudta a választ, ám érdekesség, hogy 2000 ember úgy vélte, hogy az ilyen jellegű bejelentések azonnali rendvédelmi intézkedést vonnak maguk után. Erről azért szó sincs, de fontos, hogy csak indokolt esetben hívjuk a 112-őt, nem úgy, mint a Magyar Rendőrség idei gyűjtésében szereplő „segélyhívók”.
Idén is kíváncsiak voltunk, hányan ismerik az OMSZ ingyenesen letölthető és használható Életmentő applikációját, amellyel könnyen elérhető a Mentőszolgálat olyan helyezetekben, amikor leginkább szükségünk van a segítségükre. Nagy kilengést nem tapasztaltunk, a tavalyi után idén is hozzávetőleg 10-ből 8 ember a helyes elnevezést jelölte be.
Vonalban a 112: hogyan tudjuk segíteni a mentést?
Baj esetén a válaszadók 94%-a megfelelően tudná elmagyarázni a mentésirányító operátornak, hogy hol és milyen esemény történt, hány sérült van és mit lehet tudni az állapotukról, valamint saját nevét és telefonszámát se felejtené megadni bemutatkozáskor. A segítségnyújtáshoz alapvető fontosságúak ezek az információk, és jó hír, hogy a helyes válaszok aránya picivel nőtt is a tavalyihoz képest.
A legtöbben jól tudták, hogy a mentő kiérkezéséig sem szabad tétlenkedni: maradjunk vonalban a mentésirányítóval, az instrukciói alapján pedig folytassuk az elsősegélynyújtást; lehetőleg ne mozgassuk a sérültet; értesítsük a mentőket, ha a beteg állapotában változás történik és amennyiben tudjuk, biztosítsuk, hogy könnyű legyen a helyszín megközelítése.
Majdnem a felére csökkent azok száma, akik úgy gondolták, szakképzettség hiányában inkább nem kezdenék meg az elsősegélynyújtást. Pedig a laikus segítségnyújtás életet menthet, a vonalban pedig a mentésirányító segíteni fog instrukcióival.
Mentőautó közeledik: hogyan tegyük szabaddá az utat?
A jellegzetes sárga színű mentőautókat már mindenki távolról felismeri, ám a válaszadás során többen elbizonytalanodtak a megkülönböztető fényjelzés színét illetően: több mint 1000 válaszadónak a kék-fehér kombináció volt a szimpatikus, ám érdemes megfigyelni, és megjegyezni, hogy a hazai mentők ismérve a villogó kék-piros fény és a sziréna.
Azonban ennél jóval fontosabb, hogy akár gyalogosként, akár autósként vagy biciklisként veszünk részt a közlekedésben, a mentő élvez elsőbbséget: a válaszadók szinte 100%-a egyetértett abban, hogy nem szabad átszaladni a mentő előtt a zebrán, és bringával se indulna keresztül az úton, hiszen akadályozhatja így a mentőautó haladását.
De vajon hogyan vizsgáznak az autóval közlekedők, ha a szirénázó mentőautónak kell elsőbbséget adni? Már a két évvel ezelőtti Szép Mentés felmérésünkből is kiderült, hogy a különböző közlekedési szituációknál sajnos érezhető a bizonytalanság a mentőautó elengedését illetően. Jó hír azonban, hogy bíztatóan növekszik a helyes válaszok aránya, idén már közel 70%-a kitöltőknek tudta jól, hogy az út jobb oldalára kell húzódni, autópályán a belső sávban az út bal oldalára, három vagy több sávos úton pedig törekedni kell annak a sávnak a szabadon hagyására, amiben a mentőautó halad. Ez az arány 2020-ban 63 %, míg tavaly 68% volt. Éppen a kevésbé jó eredményeket látva foglaltuk össze nemrég a legfontosabb tudnivalókat a témában: Hogyan engedjük el a mentőautót?
Újraélesztés laikusként? Lehetséges!
Alapítványunk egyik kiemelkedő küldetése, hogy edukációs kampányainkkal növeljük a laikus újraélesztésről szóló tudást a lakosság körében. A Szép Mentés! Teszt egyik elmaradhatatlan kérdése is erre vonatkozik: mi a teendő, ha újra kell élesztenünk valakit és van a közelben defibrillátor? Ebben az évben a kitöltők 75%-a jelölte meg helyesen, hogy az első dolog a mellkaskompresszió azonnali megkezdése és a mentők értesítése, majd a defibrillátor bekapcsolása.
A bizonytalanság azonban még mindig érezhető a témát illetően: 10-ből 3 válaszadó úgy gondolta, hogy csak a szakképesítéssel rendelkező személy használhatja a nyilvános defibrillátort, ami természetesen nem igaz. Jó, ha tudjuk, hogy egyszeri életmentőként sem kell tartanunk ezektől a készülékektől: egy gépi hang adja az utasításokat, amelyek úgy lettek kitalálva, hogy a laikus újraélesztő is biztonságosan tudja működtetni ezt az életmentő eszközt.
Ezek az eredmények is jól mutatják, hogy érdemes továbbra is hangsúlyt fektetnünk a laikus újraélesztést népszerűsítő kampányainkra, hiszen fontos, hogy minél többen tudják, hogy hétköznapi emberként is bátran használhatják ezeket a készülékeket. Erről szól a Ne parázz! Sokkolj! – Újraélesztés defibrillátorral c. szórakoztató edukációs kisfilmünk is:
Köszönjük mindenkinek, aki időt szánt a teszt kitöltésére! Az eredmények fontos támpontot biztosítanak nekünk, hogy milyen kérdésekben segítsük a lakosságot a legfontosabb életmentő ismeretek elsajátításában.
A kérdések és a válaszok (a helyes válaszok megjelölésével) itt tekinthetőek meg.