Új mentőmotorra gyűjtünk!

Segítek!

Szép Mentés! teszt 2025 - Értékelés

Az idei Szép Mentés! tesztet célja a korábbi évekhez hasonlóan változatlan volt: minél több ember szerezzen magabiztos tudást, hogy baj esetén segíthesse a mentők munkáját. De vajon hogyan vizsgáztunk 2025-ben? Olvassa el Ön is részletes értékelésünket!

A kérdések között ezúttal is olyan életmentő tudnivalók szerepeltek, amelyek bárki számára hasznosak lehetnek a mindennapokban.
Most pedig lássuk, hogyan vizsgázott a lakosság 2025-ben – sikerült teljesíteni a kihívást?

Nem tartogatott meglepetést a MeTi

A Mentésügyi Tájékozottsági Index (MeTi) a lakosság felkészültségét jelző mutatószám, amely az összes kérdésre adott helyes válasz arányát tükrözi. Az idei felmérésben – amely nem reprezentatív kutatás –a 11 kérdésből a résztvevők átlagosan 9,6-ra adtak helyes választ, ami 87%-os pontosságot jelent. Ennek alapján a MeTi értéke 2025-ben 8,7.

 

Az eredmény azt mutatja, hogy a lakosság továbbra is viszonylag jól ismeri a mentéssel kapcsolatos alapvető tudnivalókat, ami biztató. Ugyanakkor világosan kiderül, hogy még mindig akadnak olyan területek, ahol pontosításra vagy ismétlésre van szükség.

Továbbra is magabiztosan tárcsázzuk a segélyhívót

Örömteli, hogy a tavalyihoz hasonlóan erős a lakosság tudása a segélyhívószám kapcsán: a válaszadók többsége helyesen a 112-es számot jelölte meg. Mindössze 175 kitöltő vélte úgy, hogy a 107 a mentők száma, holott ez valójában a rendőrség hívószáma.

Idén második alkalommal tettük fel a kérdést, hogy milyen esetekben indokolt mentőt hívni, és az eredmények meglepőek: a tavalyihoz képest nem rögzült látványosan a tudás. Bár a szükségesség megítélése nehéz, főleg stresszhelyzetben, a helyes választ ismét csupán 83% jelölte meg, ami azt mutatja, hogy továbbra is van bizonytalanság a témában. 95 kitöltő úgy gondolta, hogy láz vagy ficam esetén is a mentő a megoldás, míg néhányan kisebb problémáknál is hívnák a segélyhívót. A helyes megoldás változatlan: életveszély vagy annak gyanúja, súlyos sérülés (például csonttörés, mérgezés, égés), illetve megindult, előrehaladott szülés esetén indokolt a mentő hívása.

Megnyugtató ugyanakkor, hogy a válaszadók többsége magabiztosan jelölte meg a helyes választ arra a fontos kérdésre, hogy ki és mikor jogosult mentőt hívni, hiszen fontos eloszlatni minden bizonytalanságot: nem kell nagykorúnak lenni ahhoz, hogy valaki telefonon kérjen segítséget, sem más feltételhez nem kötött a mentők hívása. Magyarországon bárki, állampolgárságtól, életkortól vagy egészségbiztosítási jogviszonytól függetlenül hívhat mentőt szükség esetén.

Nem árt újra és újra emlékeztetnünk mindenkit, hogy a valótlan vagy indokolatlan bejelentéseknek következményei vannak. 10-ből 8-an helyesen tudták, hogy ez szabálysértésnek minősül, amiért pénzbírság járhat. Ugyanakkor meglepő, hogy közel 700-an úgy vélték, a bejelentőt azonnal felkeresi a rendőrség telefonszám alapján, ami nem igaz. A legfontosabb üzenet: a 112-es segélyhívót csak indokolt esetben használjuk, hogy a vonal mindig elérhető maradjon azok számára, akiknek valóban segítségre van szüksége.

Vonalban a 112 – hogy tudjuk segíteni a mentést?

Sajnos még mindig sokakat elbizonytalanít a kérdés, hogy laikusként kötelesek vagyunk-e segíteni a bajbajutotton. Az idei felmérésben több mint 1000 válaszadó érezte úgy, hogy elég, ha hívja a mentőt, de az elsősegélynyújtás egészségügyi szakképzettség hiányában nem kötelező. Elég, ha bízik abban, hogy majd valaki más intézkedik helyette. Ez a hozzáállás azonban értékes perceket veszít el, ami akár a sérült életébe is kerülhet. Nem győzzük hangsúlyozni: a laikus segítségnyújtás életet menthet, a mentésirányító pedig a vonalban végig támogatja és instrukciókkal segíti a cselekvést.

Baj esetén a válaszadók 97%-a megfelelően tudná elmagyarázni a mentésirányító operátornak, hogy hol és milyen esemény történt, hány sérült van és mit lehet tudni az állapotukról, valamint saját nevét és telefonszámát se felejtené megadni bemutatkozáskor. A segítségnyújtáshoz alapvető fontosságúak ezek az információk.

Nem is gondolnánk, de némi összeszedettséggel és határozottsággal sokat segíthetünk addig is, amíg kiér a mentő a bajbajutotthoz. A legfontosabb, hogy ilyenkor maradjunk vonalban a mentésirányítóval, az instrukciói alapján pedig folytassuk az elsősegélynyújtást; lehetőleg ne mozgassuk a sérültet; értesítsük a mentőket, ha a beteg állapotában változás történik és amennyiben tudjuk, biztosítsuk, hogy könnyű legyen a helyszín megközelítése.

A sérültek mozgatásáról szóló kérdésben 10-ből 7 válaszadó helyesen jelölte, hogy csak indokolt esetben szabad mozgatni a földön fekvő sérültet, például ha veszélyzónában, mint egy forgalmas úton találjuk őt.

Elsőbbség a mentőautónak – de mi a teendő?

A mentőautónak nem a száguldás, hanem a folyamatos haladás a fontos. Ehhez elengedhetetlen a többi közlekedésben résztvevő autós odafigyelése. A korábbi Szép Mentés! felmérések kritikus kérdése, hogy miként kell elsőbbséget adni a közeledő mentőautónak? Nos, a válaszadók aránya a tavalyihoz hasonlóan alakult: 82% tudta csak helyesen, hogy az út jobb oldalára kell húzódni, autópályán a belső sávban az út bal oldalára, három vagy több sávos úton pedig törekedni kell annak a sávnak a szabadon hagyására, ahol a mentőautó halad. A közlekedési ismeretek terén tehát van még hova fejlődni, de ez fontos jelzés számunkra, hogy fontos a megfelelő tudás átadása a lakosság számára.

Idén is kíváncsiak voltunk, hányan ismerik az OMSZ ingyenesen letölthető és használható Életmentő applikációját, amellyel könnyen elérhető a Mentőszolgálat olyan helyezetekben, amikor leginkább szükségünk van a segítségükre. Nagy kilengést nem tapasztaltunk, a tavalyi után idén is hozzávetőleg 10-ből 8 ember a helyes elnevezést jelölte be.

Újraélesztés laikusként – számíthatunk egymásra a bajban?

Támogatónk a Hotel Dráva Thermal Resort kérdésére miszerint kik használhatják a nyilvánosan elérhető defibrillátorokat, szerencsére évről évre egyre többen jelölik be a helyes választ: 87%-a a válaszadóknak egyszeri életmentőként sem kell hát tartania ezektől a készülékektől: egy gépi hang adja az utasításokat, amelyek úgy lettek kitalálva, hogy a laikus újraélesztő is biztonságosan tudja működtetni ezt az életmentő eszközt.

Jó, ha tudjuk, hogy Magyarországon jelenleg több, mint ezerötszáz defibrillátor van elhelyezve nyilvános helyeken, boltokban, bankokban, bevásárlóközpontokban, sportlétesítményekben, pályaudvarokon, reptereken és még számos egyéb helyen.

Továbbra is hangsúlyt fektetnünk a laikus újraélesztést népszerűsítő kampányainkra, hiszen fontos, hogy minél többen tudják, hogy hétköznapi emberként is bátran használhatják ezeket a készülékeket. Erről szól a Ne parázz! Sokkolj! – Újraélesztés defibrillátorral c. szórakoztató edukációs kisfilmünk is:

Köszönjük mindenkinek, aki időt szánt a teszt kitöltésére! Az eredmények fontos támpontot biztosítanak nekünk, hogy milyen kérdésekben segítsük a lakosságot a legfontosabb életmentő ismeretek elsajátításában.

A kérdéseket és a helyes válaszokat most mindenki megtekintheti, ezzel is frissen tartva mentési tudását.

1. Milyen számon hívhatjuk a mentőket Magyarországon?

A) 112

B) 911

C) 107


2. Ki és mikor jogosult mentőt hívni?

A) Mentés szükségessége esetén bárki – állampolgárságtól és egészségbiztosítási jogviszonytól függetlenül – hívhat mentőt Magyarország területén.

B) Mentés szükségessége esetén bárki, aki egészségbiztosítással rendelkezik, hívhat mentőt Magyarország területén.

C) Mentés szükségessége esetén minden 14. életévét betöltött magyar állampolgár hívhat mentőt Magyarország területén.


3. Milyen esetekben indokolt a mentők hívása?

A) Már hőemelkedés, láz, ficam, rándulás esetén is indokolt a mentő hívása.

B) Életveszély, vagy annak gyanúja esetén; súlyos sérülés (csonttörés, mérgezés, égési sérülés esetén); megindult és előrehaladott szülés esetén.

C) A mentő hívása bármilyen esetben indokolt lehet. Jobb félni, mint megijedni.


4. Mi történik, ha valaki szándékosan indokolatlanul hívja a segélyhívószámot és valótlan bejelentést tesz?

A) A valótlan bejelentés azonnali rendvédelmi intézkedést von maga után a hívást indító telefon helymeghatározása alapján.

B) A segélyhívó számok rendeltetéstől eltérő használata és a valótlan bejelentés is szabálysértésnek minősül és pénzbírság megfizetését vonhatja maga után

C) Az ilyen hívásoknak nincsen következménye, tévedni emberi dolog, a segélyhívó számok minden esetben hívhatók.


5. Laikusként kötelesek vagyunk hívni a mentőket és megkezdeni az elsősegélynyújtást?

A) Nem, nem vagyunk kötelesek, hiszen nem tudjuk megállapítani, hogy az eset, sérülés mentő hívását indokolja, vagy sem, és az elsősegélynyújtást sem tudjuk megkezdeni ugyanezekből az okokból.

B) A mentők hívása állampolgári kötelességünk, az elsősegélynyújtást laikusként azonban nem vagyunk kötelesek megkezdeni, hiszen általában mások is vannak az eset helyszínén. Ilyenkor bízhatunk benne, hogy van valaki a tömegben, aki jobban ért hozzá. Az a biztos, ha ilyenkor kivárunk, nehogy kárt okozzunk.

C) A mentők hívása és az elsősegélynyújtás is állampolgári kötelességünk.


6. Mit tanácsos mindenképpen elmondani a mentő hívásakor?

A) A beteg/sérült nevét, nemét, korát, milyen esemény történt

B) Hol és milyen esemény történt, hány sérült van és mit tudunk az állapotukról, bejelentő nevét és telefonszámát

C) Fontos, hogy ne tartsuk sokáig a vonalat, ezért csak adjuk meg a címet, hogy gyorsan kiérhessenek a mentők


7. Szabad-e a földön fekvő sérültet mozgatni?

A) Nem, földön fekvő sérültet semmilyen esetben nem szabad mozgatni, nem tudhatjuk, milyen belső vagy gerinc sérülései lehetnek.

B) Alapesetben nem szabad mozgatni sérültet, csak abban az esetben, ha veszélyzónában van, például egy forgalmas úton találunk rá, és ki kell hozni onnan.

C) Igen, szabad, hiszen sokszor csak így tudjuk megállapítani, pontosan milyen sérülései vannak.


8. Mi a teendő, amíg megérkezik a mentő?

A) Ne foglaljuk, bontsuk a vonalat a mentésirányítóval, majd folytassuk az elsősegélynyújtást; lehetőleg ne mozgassuk a sérültet (csak veszély esetén); értesítsük a mentőket, ha a beteg állapotában változás történik és amennyiben tudjuk, biztosítsuk, hogy könnyű legyen a helyszín megközelítése.

B) Maradjunk vonalban a mentésirányítóval, instrukciói alapján folytassuk az elsősegélynyújtást; lehetőleg ne mozgassuk a sérültet (csak veszély esetén); értesítsük a mentőket, ha a beteg állapotában változás történik és amennyiben tudjuk, biztosítsuk, hogy könnyű legyen a helyszín megközelítése.

C) Maradjunk vonalban a mentésirányítóval és mozgassuk arrébb a beteget biztonságos, jól megközelíthető területre és addig ne avatkozzunk be, amíg megérkezik a mentő!


9. Autóvezetés közben hogyan adj elsőbbséget a mentőautónak?

A) Minden esetben az út jobb oldalára szükséges húzódni, a mentőautó számítani fog rá, hogy a bal oldali sávot hagyják szabadon az autósok

B) Az út jobb oldalára kell húzódni, autópályán a belső sávban az út bal oldalára, három vagy több sávos úton pedig törekedni kell annak a sávnak a szabadon hagyására, ahol a mentőautó halad

C) Azonnal fékezni szükséges és meg kell állni ott, ahol éppen vagyunk, hogy ki tudjon kerülni a mentőautó


10. Mi a neve az Országos Mentőszolgálat hivatalos életmentő alkalmazásának?

A) 112App

B) ÉletMentő App

C) MaradjOtthon App

 


11. Támogatónk, a Dráva Hotel Thermal Resort**** kérdése: Kik használhatják a nyilvános helyeken található defibrillátorokat, ha megtörténik a baj?

A) Csak a mentők. Ezek a defibrillátorok azért vannak kihelyezve bevásárlóközpontokban, pályaudvarokon és hasonló helyeken, hogy ha olyan mentőegység érkezik, amelyik nincs felszerelve defibrillátorral, tudja használni.

B) Ezeken helyeken mindig van legalább két fő, aki megfelelő szakképesítést kapott. Szükség esetén ők kezelik a defibrillátort az újraélesztés során.

C) A nyilvánosan elérhető defibrillátorokat bárki használhatja. Ezek a félautomata vagy automata készülékek úgy lettek kialakítva, hogy a laikusok is tudják őket használni, hiszen a gép ítéli meg, hogy szükséges-e sokk leadása, nem az ember.